Plastyka odstających uszu

Za najlepszy czas wykonania korekcji małżowin usznych przyjmuje się okres po 6 roku życia, najlepiej do czasu gdy deformacja nie stanowi dużego problemu dla dziecka.

W tym czasie zakończony jest wzrost małżowiny a ocena środowiska jest jeszcze mało istotna. Oczywiście zabieg można wykonać u dorosłych osób, ale należy się liczyć z tym, że korekcja jest wówczas trudniejsza i dolegliwości pooperacyjne są również większe niż u dzieci. Najistotniejsza jest jednak własna motywacja do zmiany wyglądu, bo nie ma wskazań ściśle zdrowotnych,więc tylko decyzja osobista pacjenta może być powodem wykonania operacji.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pacjent przed i po plastyce odstających uszu

Pacjent, w chwili poddania się zabiegowi powinien wykazywać się dobrym stanem zdrowia oraz prawidłowymi wynikami badań laboratoryjnych. U kobiet zabieg przeprowadza się po skończonej miesiączce. Głównymi przeciwwskazaniami do wykonania zabiegu są stany zapalne operowanych miejsc oraz zaburzenia krzepliwości.

Zabieg operacyjny

Korekta odstających uszu to jeden z najkrótszych zabiegów w chirurgii plastycznej. Nacięcie wykonywane jest za małżowiną uszną. Odsłonięta w ten sposób chrząstka zostaje osłabiona i następnie modelowana jest do momentu uzyskania pożądanego rezultatu, gdy to nastąpi zakłada się szwy kształtujące. Podczas zabiegu można jednocześnie zlikwidować inne niedoskonałości skóry ucha, na przykład usunąć jej nadmiar. Zabieg trwa około 1,5 godziny w warunkach operacyjnych.

Przeważnie, zabieg wykonuje się w znieczuleniu miejscowym.

Po zabiegu pacjent może odczuwać ból przez okres około 2- 3 dni. W jego zminimalizowaniu pomogą ogólnodostępne środki przeciwbólowe. Ich stosowanie należy zawsze uzgodnić z lekarzem prowadzącym. Obrzęk i zaczerwienie operowanego miejsca ustępuje samoistnie po około 2 – 3 tygodniach. Po zabiegu, przez okres kilku tygodni należy unikać wytężonego wysiłku fizycznego oraz wystawiania miejsca operowanego na działanie promieni słonecznych. Opatrunek oraz szwy ściągane są po około 7 dniach. Przez okres około jednego miesiąca pacjent powinien nosić specjalną opaskę chroniącą małżowiny uszne.

•zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego,
• nadwrażliwość na składniki preparatu,
• miejscowe infekcje skóry,
• ciąża i okres karmienia piersią,
•  niektóre antybiotyki

Do typowych powikłań zalicza się infekcje oraz krwiaki. Inne powikłania, takie jak przerost blizny, asymetria czy też nawrót wady zdarzają się stosunkowo rzadko.