Plastyka powiek

Plastykę powiek można zastosować zarówno u młodych jak i starszych pacjentów. Wskazanie do plastyki może stanowić:
•    nadmiar skóry powiek górnych,
•    brak fałdu powiekowego lub fałd nakątny,
•    nadmiernie wypełnione powieki- ciężkie, nadające zmęczony wygląd,
•    nadmiar skóry powiek dolnych tworzący liczne zmarszczki,
•    worki i podkowy pod oczyma w obrębie powiek dolnych,
•    opadanie powiek górnych utrudniające widzenie,
•    odwijanie i wywijanie powiek dolnych.

strona plastyka powiek przed
strona plastyka powiek po

Takie i inne problemy rozwiązane mogą być przez różnorodne operacje plastyczne, które zostaną wybrane po dokładnym badaniu i konsultacji chirurgicznej. Każdy pacjent powinien być przebadany przez okulistę, by wykluczyć choroby ograniczające wskazania operacyjne.

Zabieg operacyjny

Cięcia operacyjne są chowane w naturalnych fałdach skóry powiek tak, że po pewnym czasie są właściwie niewidoczne. Część korekcji może być przeprowadzona przezspojówkowo bez cięć skórnych. Rodzaje stosowanych technik operacyjnych są zależne od nasilenia zmian, polegają na wycięciu nadmiaru skóry i tkanki tłuszczowej, na odtworzeniu prawidłowych stosunków anatomicznych w obrębie powiek i brwi czasami na przeszczepie tkanek. Zabieg może być przeprowadzony w ramach chirurgii ambulatoryjnej jak i z pobytem jednodniowym. Wszystko zależy od rozległości zabiegu.

Przed

Po

W celu uniknięcia wzmożonego krwawienia podczas zabiegu i w okresie późniejszym nie zaleca się zażywania w okresie na tydzień przed operacją takich leków jak Aspiryna, leki p/bólowe. Należy powstrzymać się również od palenia papierosów. U kobiet zabieg wykonywany jest po odbytej miesiączce. Ponadto, pacjent powinien cieszyć się dobrą kondycją, zdrowiem oraz wynikami badań laboratoryjnych.

Zabieg

Nacięcia wykonywane są w miejscach występowania naturalnych fałdów. Dzięki temu, po pewnym czasie są one praktycznie niezauważalne. W niektórych przypadkach, na przykład podczas usuwania worków tłuszczowych powodujących efekt worków pod oczami, wystarczy przeprowadzić nacięcie od strony spojówki. Przebieg operacji zależy od stopnia i rozległości zmian skórnych. Jednak kolejność wykonywanych czynności jest przeważnie taka sama. Podczas zabiegu następuję usunięcie nadmiaru skóry oraz tkanki tłuszczowej. Następnie należy, w obrębie powiek, a także brwi, odtworzyć i przywrócić prawidłowe stosunki anatomiczne. W tym celu, niekiedy potrzebny jest przeszczep tkanek. W lżejszych przypadkach zabieg przeprowadzany jest w warunkach ambulatoryjnych. W przypadku złożonych operacji pacjent pozostaje w klinice przez okres jednego dnia.

W większości przypadków stosuje się znieczulenie miejscowe. Jednak niekiedy, na przykład w sytuacji korekty głębokich tkanek konieczne jest znieczulenie dożylne.

Przeciętnie, pacjent wraca do pracy po około 7 – 14 dniach od operacji. Po około tygodniu ściągane są szwy. Główne zalecenia pooperacyjne to:
  • spanie oraz odpoczywanie z uniesioną głową
  • unikanie wysiłku fizycznego przez okres 7 dni
  • stosowanie chłodnych okładów na oczy
  • noszenie okularów przeciwsłonecznych w przypadku wrażliwości na światło

Obrzęki i siniaki ustępują samoistnie po kilkunastu dniach. Można przyspieszyć ten proces stosując specjalne maści i kremy polecone przez lekarza.

Po zabiegu może dojść do typowych, pooperacyjnych powikłań typu infekcja, krwiak czy też alergia na środki farmaceutyczne. Może występować również tymczasowa wrażliwość na światło. Do innych powikłań należą suchość oka, łzawienie, niedomykalność szpary powiekowej czy też przebarwienia miejsc operowanych.