Operacyjna korekcja nosa

Niezgrabny nos może szpecić nawet najpiękniejsze rysy twarzy. Jest to bardzo charakterystyczny element wyglądu i to na nim najczęściej skupia się uwaga innych osób. Kształt nosa może być uwarunkowany genetycznie, ale może też zmienić się w wyniku uszkodzenia fizycznego, na przykład złamania, lub w wyniku procesu starzenia się. Estetyka nosa ma jednak znaczenie drugoplanowe. Nos przede wszystkim musi być w pełni funkcjonalny, a niekiedy jego wewnętrzna budowa znacznie utrudnia oddychanie. Zatem korekta nosa może przyczynić się do poprawy jego funkcjonalności zewnętrznej oraz wewnętrznej. Dzięki zabiegowi chirurgicznemu osiągnąć można:

• wielkość nosa proporcjonalną do reszty twarzy
  • odpowiednią szerokość i profil grzbietu nosa
  • odpowiedni kształt czubka nosa
  • odpowiedni kąt pomiędzy nosem a górną wargą
  • odpowiednią szerokość nozdrzy

Przed zabiegiem

Po zabiegu

Pacjent przystępując do zabiegu powinien posiadać prawidłowe wyniki badań laboratoryjnych oraz ogólny dobry stan zdrowia. U kobiet zabieg przeprowadzany jest po skończonej miesiączce. Na tydzień przed zabiegiem nie zaleca się zażywania środków rozrzedzających krew, takich jak Aspiryna. Należy również ograniczyć palenie papierosów. Osoby cierpiące na cukrzycę, niedokrwistość, ropne zapalenie zatok oraz skazy krwotoczne nie są odpowiednimi kandydatami do zabiegu korekty nosa.

Zabieg

Zabieg plastyki nosa polega na korekcji części chrzęstnej oraz kostnej. W większości przypadków nacięcia wykonywane są wewnątrz otworów nosowych, dzięki czemu są w późniejszym okresie praktycznie niewidoczne. Jedynie w sytuacji rozległych operacji, kiedy niezbędny jest bezpośredni dostęp do tkanek nosa, konieczne jest wykonanie również nacięcia u podstawy skóry między nozdrzami. Następnie oddziela się skórę nosa od układu chrzęstno-kostnego. Na uwolnionym w ten sposób obszarze wykonuje się odpowiednie modyfikacje, aż do uzyskania pożądanego efektu. Niekiedy, konieczny jest przeszczep części chrzęstnych. Potrzebny materiał pobierany jest z przegrody nosowej lub ucha. Na koniec, w miejscu cięć na skórze oraz błonie śluzowej, zakładane są szwy rozpuszczalne. Konieczne jest również założenie opatrunku usztywniającego i podtrzymującego nowy kształt nosa wykonanego z gipsu lub tworzywa sztucznego. Otwory nosowe zabezpiecza się setonami nosowymi (opatrunkami wykonanymi z gazy). Zabieg trwa około 1-2 godziny. Po operacji pacjent pozostaje w klinice przez okres jednego dnia.

W zależności od stopnia skomplikowania zabiegu stosuje się znieczulenie miejscowe lub ogólne.

Zabieg plastyki nosa jest jednym z tych zabiegów, na efekty którego pacjent musi czekać nawet do 6 miesięcy. Po zabiegu pacjent odczuwa spory dyskomfort związany z obrzękiem nosa, a nawet całej twarzy i towarzyszącym mu bólem pooperacyjnym. Ból może dotyczyć nie tylko okolicy operowanej, ale również głowy i innych części twarzy. W przypadku silnych dolegliwości można stosować środki przeciwbólowe w uzgodnieniu z lekarzem prowadzącym. Po dwóch dobach od zabiegu usuwane są setony nosowe, a po 7 dniach ściągany jest opatrunek usztywniający. Obrzęki i zasinienia mogą utrzymywać się do 4 tygodni, aby przyspieszyć ten proces zaleca się stosowanie zimnych okładów. Przez około 2 -3 miesiące należy unikać skrajnych temperatur, gdyż po operacji nos jest bardzo wrażliwy na zmiany temperatur. W tym czasie należy unikać również wysiłku fizycznego i chronić nos przed urazami. Przez okres 3 tygodni po zabiegu nie jest wskazane noszenie okularów.

Plastyka nosa, jak każdy zabieg chirurgiczny, obarczona jest ryzykiem pojawienia się powikłań. Do typowych należą krwiaki, infekcje oraz przedłużające się obrzęki. Pacjent powinien być świadomy faktu, że po zabiegu odczucia związane z wdychaniem powietrza mogą się nieco zmienić. Może również dojść do przerostu blizny, asymetrii nosa oraz zmiany kolorytu jego skóry. Stosowanie się do zaleceń pooperacyjnych znacznie minimalizuje ryzyko wystąpienia jakichkolwiek powikłań po zabiegu.